Social management and community development
case of the black community Campo Hermoso, Buenaventura, colombian Pacific.
DOI:
https://doi.org/10.47366/sabia.v5n1a9Keywords:
Community development, Empowerment, Entrepreneurship, Social management, LeadershipAbstract
Introduction. A process of implementation and evaluation of a social management program for the promotion of community development in the black community of Campo Hermoso, a rural area of the district of Buenaventura, Colombia, is presented.
Objective. Implement a social management program for the promotion of community development in the inhabitants of the black community, based on contextualized training techniques and pedagogical tools.
Materials and methods. A mixed study that alternates the quantitative and qualitative approaches with their designs, techniques and instruments, which were developed in the different phases of the data collection process. After the establishment of needs and priorities, the implementation phase of the program was initiated and its evaluation and impact on the trend towards community development.
Results. The implementation of the program was able to contribute to the visibility of the urgent needs of its inhabitants regarding the improvement of management processes within their community, taking into account the training in programmatic contents related to community participation, conflict resolution, environmental management, techniques of agricultural production and cooperativism, among others.
Conclusions. The inhabitants of the community consider the social management program as a valid alternative to enhance their internal processes by fostering leadership and acquiring skills and abilities that allow them to learn and strengthen their personal capacities for the benefit of their territory.
References
Arias, C. (2011). Gestion Pública desde la gestión comunitaria como alternativa local al desarrollo rural. Scientia et Technica, 293-298. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84922622052
Bouchard, M. (2001). La gestión de las organizaciones sociales para el desarrollo: características y desafíos. Cayapa. Revista Venezolana de Economía Social, 1-21. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62210103
Cárdenas, D.; Ramírez, L.; Santamaría, M. y Cruz, I. (2008). Gestión social: Herramienta para la inclusión de mujeres en situación de discapacidad. (U. d. Rosario, Ed.) Documento de Investigación, 1-46. Recuperado el 26 de 07 de 2017, de http://www.urosario.edu.co/urosario_files/b4/b48a3077-178a-44cb-8dd3-e8ee7a91a1ea.pdf
Cardona, C. (2017). Proceso organizativo de las comunidades negras rurales de Antioquia. Ancestralidad, etnicidad y política pœblica afroantioqueña. Estudios Políticos, (p.p. 180-202).
Chacón, H.; Romero, J; Aragón, Y. y Caurcel, J. (2016). CONSTRUCCIÓN Y VALIDACIÓN DE LA ESCALA DE CONDUCTAS SOBRE SEXTING (ECS). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, (p.p. 99-115). Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/3382/338246883007.pdf
Congreso de la Republica de Colombia. (27 de agosto de 1993). www.alcaldiadebogota.gov.co. Obtenido de Ley 70 de 1993.
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, (p.p. 297- 334).
Durán, M. y Lira, J. (2007). Reseña de “Gestión social: cómo lograr eficiencia e impacto en las políticas sociales” de Ernesto Cohen y Rolando Franco. Gestión y política pública, (p.p. 242-246).
Fedesarrollo-Cerac. (2013). Hacia un desarrollo integral de la ciudad de Buenaventura y su área de influencia. Bogotá: FEDESARROLLO.
García, C. (2005). Programa de formación de promotores en gestión cooperativa en Coro, Venezuela. Cayapa Revista venezolana de economía social, (p.p. 146-175).
Hernandez, R.; Fernandez, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México D.F.: Mc Graw Hill.
Martínez, S. (2013). Hacia una etnografía del Estado. reflexiones a partir del proceso de titulación colectiva a las comunidades. Universitas Humanísticas, (p.p. 1-32).
Mercado, A. y Hernández, A. (2010). El proceso de construcción de la identidad colectiva. Convergencia, 17(53), 229-251. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352010000200010&lng=es&tlng=es.
Ministerio de Educación Nacional. (21 de Noviembre de 2016). mineducación.gov.co. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-350646.html
Moreno, G. (2014). Representaciones sociales de los estudiantes afrocolombianos en torno a la construcción de su etnicidad. Revista Escuela de Administración de Negocios(76), (p.p. 193-201). Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/206/20631321011.pdf
Moreno, G. (2015). El papel del Consejo Comunitario en la percepción de gobernabilidad de sus habitantes: El caso de la comunidad negra de Campo Hermoso, zona rural de Buenaventura, Valle del Cauca, Colombia. Entramado, (p.p. 146-157). Obtenido de http://www.unilibrecali.edu.co/images/revista-entramado/pdf/pdf_articulos/volumen11_2/Entramado_19003803_JulioDiciembre_2015_146-157.pdf
Moreno, G., y Boya, M. (2016). Incidencia de los proyectos de desarrollo urbano en la labor de los vendedores informales estacionarios: El caso de la zona centro de Buenaventura, Colombia. Memorias, 14(25), 47-56. doi:http://dx.doi.org/10.16925/me.v14i25.1533
Paniagua, E. (2015). Universidad de Antioquia. Obtenido de Universidad de Antioquia: http:// www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/d76a0609-c62d-4dfb-83dc-5313c2aed2f6/METODOLOG%C3%8DA+PARA+LA+VALIDACI%C3%93N+DE+UNA+ESCALA.pdf?MOD=AJPERES
Pinho, M. (2016). Los consejos comunales y la gerencia social comunitaria. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, (p.p. 9-21). Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/4676/467646131002.pdf
PNUD. (1995). Informe sobre desarrollo humano. México: Harla S.A de C.V. Obtenido de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_1995_es_completo_nostats.pdf
PNUD. (2008). Hacia un Valle del Cauca incluyente y pacífico. Informe Regional de Desarrollo Humano. Bogotá: PNUD. Obtenido de http://hdr.undp.org/sites/default/files/nhdr_colombia_2008.pdf
PNUD. (2012). ¿Cómo romper las trampas de la pobreza en Buenaventura? Bogotá: Cuadernos PNUD.
Rodríguez, L.; Sinisterra, C. y Caicedo, M. (2014). La educación superior en los jóvenes Víctimas del Conflicto Armado: El caso de los jóvenes de los municipios de Buenaventura y Zarzal, Valle del Cauca – Colombia. Manizales, Col.: CIMDE. Obtenido de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/2052/Rodriguez_Castillo_Luis_David.pdf?sequence=1
Rodríguez, M. y Rubiano, N. (2016). Salud mental y atención primaria en salud: Una necesidad apremiante para el caso colombiano. Bogotá: colpsic. Obtenido de http://www.colpsic.org.co/aym_image/files/Articulo_MSF_y_ColPsic_14-10-2015_DC_7_final.pdf
Sánchez, M. (2015). Metodología de Investigación en Pedagogía Social (Avance cualitativo y modelos mixtos). Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, (p.p. 21-34).
Sen, A. (1998). Bienestar, justicia y mercado. Barcelona: Paidós Ibérica.
SJR. (2012). Buenaventura: Una crisis humanitaria sin respuesta. Buenaventura: SJR. Obtenido de http://www.oidhaco.org/uploaded/content/article/813217789.pdf
Solórzano, M. (2013). Escala ACTDIV para medir la actitud hacia la universidad. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 1-26. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/447/44725654010.pdf
Valencia, I.; Silva, L. y Moreno, A. (2016). Violencia, desarrollo y despojo en Buenaventura. Bogotá: Fiedrich Ebert Stiftung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Sabia Scientific Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.