Incidence of VLE - Virtual Learning Environments in the Generation of Collaboration Skills in University Students

A Case Study

Authors

  • Greison Moreno Murillo Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.47366/sabia.v4n1a12

Keywords:

Skills, Collaboration, Telematics, Innovation, Content, Autonomy, Meanings

Abstract

This article is part of an investigation-diagnosis carried out at the Antonio Nariño University, Buenaventura headquarters, Colombia, regarding the contributions of Virtual Learning Environments in the generation of collaboration skills in third-semester students of the International Trade program, year 2015. The methodology was supported by the type or qualitative approach and the phenomenological-ethnographic design with which the interview technique was established, which allowed investigating the meanings that the use of these tools at the service of education represents for the subjects of study and, especially, the interactions mediated by information and communication technologies that promote the emergence of new skills in the learners in their learning processes. Among the main conclusions, it was established that the success or failure of the training process and generation of collaboration skills depends on an adequate pedagogy in which the role of the tutor is efficient in terms of the capacities that he wishes to promote, as well as the institutional commitment to provide an effective training around all the possibilities that virtual learning environments offer.

Author Biography

Greison Moreno Murillo, Universidad Antonio Nariño

Candidato a Doctor en Gobernabilidad UBC. Magíster en educación, Instituto de Estudios Superiores de Monterrey, México. Docente Universidad Antonio Nariño, sede Buenaventura, Valle del Cauca, Colombia.

References

(1996). La innovación tecnológica: definiciones y elementos de base. Redes, 3(6) 131-175. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90711287005

Esquivel, G. y Edel, N. (2013). El estado del conocimiento sobre la educación mediada por ambientes virtuales de aprendizaje. Una aproximación a través de la producción de tesis de grado y posgrado (2001-2010). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 249-264. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025581011

Geertz, C. (2000). La interpretación de las Culturas. Distrito Federal, México: GEDISA

Herrera, B., (2002). Las fuentes del aprendizaje en ambientes virtuales educativos. Reencuentro, (35) 69-74. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34003507

Herrera, C., Mendoza, Z., & Buenabad. (2009). Educación a distancia: una perspectiva emocional e interpersonal. Apertura, 9(10) 62-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68812679007

Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). México: McGraw-Hill.

Martínez, S., y Prendes, E. (2008). Estrategias y espacios virtuales de colaboración para la enseñanza superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XVIII (2) 59-90. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65411193004

Merchán B., y Salazar B., (2004). Elementos favorables para el diseño de ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Cuestiones de la Escuela de Ciencias Sociales, Humanidades y Artes UNAB, 2.

Moreno Murillo, G. (2014). Representaciones sociales de los estudiantes afrocolombianos en torno a la construcción de su etnicidad. Revista Escuela de Administración de Negocios, (76) 193-201. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20631321011

Murillo, T. (sin fecha). Metodología de investigación avanzada. Disponible en: http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/Met_Inves_Avan/Presentaciones/Entrevista_%28trabajo%29.pdf

Pastor Angulo, M. (2005). Educación a distancia en el siglo XXI. Apertura, 5(2) 60-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68800206

Rincón, M. L. (2008). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (25) Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194215513009

Salgado, L. (2008). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos.liber.(13), 71-78. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272007000100009&lng=es&nrm=iso

Torres, V., A. (2002). Red UAM: grupos virtuales de aprendizaje colaborativo. Reencuentro, (35) 38-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34003504

Published

2018-01-01

How to Cite

1.
Moreno Murillo G. Incidence of VLE - Virtual Learning Environments in the Generation of Collaboration Skills in University Students: A Case Study. Sabia. Rev. Cient. [Internet]. 2018Jan.1 [cited 2024Nov.22];4(1):166-74. Available from: http://ediciones.unipacifico.edu.co/index.php/sabia/article/view/12

Most read articles by the same author(s)